Trvalo to sice trochu déle, než bychom čekali, ale i tak se můžeme v Česku jako první pochlubit plně legální elektrokoloběžkou s rychlostí 80 km/h. Chcete jezdit legálně bez rizika pokut za nedodržení nějakých regulí? Kupte si Teverun Fighter Eleven+ a máte vystaráno!
Jak si pořídit homologovanou elektrokoloběžku?
Stačí přijít na náš web a u koloběžky Teverun Fighter Eleven+ zvolit variantu s homologací. Oproti běžnému stroji se zde provede pár drobných úprav tak, aby koloběžka přesně odpovídala předepsaným pravidlům. Budete mít tedy odlišné přední světlo, které bude neustále zapnuté ve chvíli, kdy bude zapnutá i koloběžka. Odpojíme LED pásky na boku koloběžky, které neodpovídají českým předpisům. Pokud je budete chtít zapojit, riskujete postih ze strany policie. Dále nebudete moct z bezpečnostních důvodů zapnout start z nuly. Koloběžka vždy pojede pouze po odrazu. Další drobné legislativní záležitosti nebude třeba vnímat. Co je pro vás podstatné, je, že spolu s koloběžkou obdržíte i tzv. „Technické osvědčení“ na předepsaném tiskopise. Tím se můžete prokázat v případě potřeby.
Budu muset koloběžku registrovat? Dostanu SPZ?
SPZ ani registrace u těchto strojů nebudou nutné. Dříve to ale tak jednoznačné nebylo: „Ještě na jaře jsme měli informace přímo z Ministerstva dopravy, že budou naše homologované koloběžky vybaveny stejnou SPZ, jako mají mopedy, tedy 8×11 cm. Koncem dubna se ale tato informace změnila. Koloběžky tedy obdrží pouze osvědčení o schválení a tím to bude vše,“ uvedl za Evozidla.com manažer prodeje a marketingu Jakub Špaček. „O důvodu, proč se přikročilo k tomu, že elektrické koloběžky nebudou mít SPZ, můžeme pouze spekulovat. Úřady pravděpodobně nechtěly být zahlceny žádostmi o registrace koloběžek. Ale to je pouze moje domněnka.“
Co s koloběžkami, které už jsou prodané?
Máte už tenhle typ koloběžky doma a chcete dostat potřebný „kus papíru“? To není problém. Připravili jsme si dva různé balíčky podle toho, jakou verzi stroje máte doma. Homologační balíček 1 pro Teverun Fighter Eleven+ je určený pro majitele strojů vyrobených v roce 2024. Jednoduše je poznáte dle odnímatelných kabelů k motorům nebo chybějící externí NFC čtečky. Pokud máte starší typ tohoto stroje, doporučujeme vám Homologační balíček 2. Ten je pro starší kusy pocházející z naší distribuce. Obsahuje motory, řídící jednotky a v podstatě vše, čím se liší stávající verze od těch předchozích. Proto taky výrazně vyšší cena, ale výrazně tím svůj stroj omladíte a vyjde to výrazně levněji než koupě všech potřebných náhradních dílů zvlášť.
Budou legální i další koloběžky?
Legálnost prodávaných strojů je alfou a omegou úspěchu. Zároveň je to však nemalá investice. Jak to tedy bude s legálností dalších koloběžek na plný výkon? „Chystáme několik dalších typů. Eleven+ tedy nezůstane osamocen. Víc ale prozrazovat nehodlám. Hodně taky záleží na reakci českých zákazníků,“ nastínil situaci Špaček. „Momentálně všechny námi prodávané koloběžky mají při prodeji omezenu maximální rychlost na 25 km/h. Jsou tedy považovány za jízdní kola. Případné odblokování koloběžky na vyšší rychlost je pouze na odpovědnost jejího majitele. Homologovaný Eleven+ tohle ale radikálně změní.“
Unikum v rámci Evropské unie?
Čechům teď bude stačit vybrat si v obchodě stroj s homologací, mít u sebe výpis z technického osvědčení, zelenou kartu, řidičák a helmu. Pak může na daném stroji jezdit klidně 80 km/h. Bez rizika zbytečných pokut. Velmi striktní jsou vůči elektrokoloběžkám hlavně v Německu a Rakousku. Tam vám kromě pokuty hrozí i zabavení stroje, pokud překročíte zákonem stanovené limity. Jak to je s limity ve vybraných zemích EU?
Limity v evropských zemích
- Německo – 20km/h, výkon max 500 W
- Rakousko – 25 km/h, výkon max 600 W
- Polsko – 20 km/h, váha do 30 kg, rozměry maximálně 140 x 90 cm
- Francie – 25 km/h, mimo město pouze na vyznačených cyklostezkách
- Itálie – 20km/h, výkon max 500 W
- Španělsko – bez omezení rychlosti, ale jízda povolena pouze po městských cestách
- Švédsko – 20 km/h, výkon do 250 W